به گزارش
خودروکار - در خصوص آخرین وضعیت بررسی کنترل کنار جاده ای آلایندگی خودروهای سبک و سنگین گفت: بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهرداری تهران، منابع متحرک در تولید آلایندههای گازی سهم ۸۳ درصدی دارند و در تولید ذرات معلق که یکی از مهمترین آلایندههای شهر تهران است نیز سهم ۶۱ درصدی دارند که با توجه به سهم بالای منابع متحرک در ایجاد آلودگی هوای شهر تهران، اجرای طرحهای پایش مستمر ناوگان حمل و نقل مورد نیاز است.
وی افزود: در همین راستا برنامه مشترکی با پلیس راهور در راستای راه اندازی واحدهای کنترل کنار جادهای به منظور پایش وضعیت آلایندگی خودروها انجام شد که این طرح به مدت ۲۰ روز در شریانهای اصلی شهر تهران اجرا شد. البته اجرای این طرح دو تفاوت عمده نسبت به موارد قبلی داشت، چرا که این طرح قبل از شروع فصل سرما و تشدید آلودگی هوا اجرا شد و همچنین برای اولین بار در این طرح خودروهای سبک هم به موارد کنترل آلایندگی اضافه شدند. یعنی جامعه هدف ما خودروهای دودزای سبک و سنگین بود.
بررسی مردودی خودروهای دارای معاینه فنی با پایش میدانی آلایندگی ها
مالکی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر خودروهای دودزا، وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین خودروهای غیر مشمول مورد پایش وضعیت آلایندگی قرار گرفتند، گفت: ما در نظر داشتیم به صورت میدانی نسبت به ارزیابی اطلاعات آلایندگی خودروها اقدام کنیم و در نظر داشتیم مواردی همچون اینکه چند درصد خودروهای دارای معاینه فنی مردود میشوند را بررسی کنیم.
وی افزود: همچنین در این تست کنار جاده ای سعی کردیم به این سوال که چند درصد خودروهایی که به صورت تصادفی انتخاب میشوند، معاینه فنی خود را از مراکز تهران دریافت کردند؟ و یا چند درصد خودروهای فرسودهای که موفق به دریافت معاینه فنی شدند در چه بازه زمانی توانستهاند، همچنان از تستهای آلایندگی موفق خارج شوند و معاینه فنی خود را حفظ کنند، پاسخ دهیم.
مالکی با تاکید بر اینکه انتخاب خودروها به صورت تصادفی بوده و آنها توسط گشت کنار جادهای با همکاری پلیس متوقف شده و با استفاده از تجهیزات موجود آلایندگی آنها اندازه گیری شد، گفت: این طرح در یک بازه زمانی ۲۰ روزه اجرا شد و ارزیابی دادهها نشان داد که در حوزه خودروهای سنگین از تعداد خودروهایی که مورد پایش قرار گرفتهاند ۳۲ درصد آنها فاقد معاینه فنی بودند و تقریبا همه این خودروهای سنگین که در این طرح مورد پایش قرار گرفتند معاینه فنی خود را از مراکز خارج از تهران اخذ کرده بودند.
وی افزود: نتایج آزمون آلایندگی خودروهای سنگین نشان داد که ۸۱ درصد آنها شرایط تعیین شده حدود مجاز آلایندگی را دارا هستند اما ۱۹ درصد آنها در آزمون آلایندگی مردود شدند و ۱۳ درصد خودروهای سنگینی که معاینه فنی داشتند در آزمون آلایندگی مردود شدند.
اعلام نتایج تست کنار جادهای خودروهای سبک
مالکی در خصوص نتایج حاصله از تست کنار جادهای خودروهای سبک گفت: ۳۵ درصد از خودروهای سبک فاقد معاینه فنی بودند و تنها هشت درصد این خودروها از مراکز معاینه فنی تهران گواهی اخذ کرده بودند. یعنی ۹۲ درصد خودروهایی که در این تست مورد آزمون قرار گرفتند از مراکز معاینه فنی خارج از تهران معاینه فنی دریافت کرده بودند که بررسی این خودروها نشان داد که ۵۲ درصد از کل خودروها در تست آلایندگی مردود و ۵۵ درصد از خودروهایی که دارای برگه معاینه فنی بودند از تست آلایندگی مردود شدند.
وی در پاسخ به این سوال که این اطلاعات و دادهها با چه هدفی جمعآوری میشود؟ گفت: در نظر داریم که این اطلاعات و نتایج حاصله از ارزیابی معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین را در اختیار کارگروه استانی و بعد از آن به مراجع ذیصلاح ارسال کنیم؛ اما لازم است که این تست حداقل برای دو الی سه مرتبه دیگر تکرار شود.
ایسنا